Tuesday, 7 July 2009

Australia tawar biasiswa kejurulatihan


Stephen Smith (dua dari kanan) beramah mesra dengan skuad simpanan berbasikal negara sambil diperhatikan oleh Tunku Imran Tuanku Jaafar di kediaman rasmi Pesuruhjaya Tinggi Australia, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/Wahidah Zainal



KUALA LUMPUR - Australia membuka lembaran baru dalam menjalinkan kerjasama di bidang sukan dengan bersedia menawarkan biasiswa kejurulatihan kepada rakyat Malaysia yang layak.Pengumuman mengenainya diumumkan Menteri Luar Australia, Stephen Smith semalam dengan merujuk kepakaran negara itu dalam sains sukan dan kehebatan mereka dalam sukan seperti hoki, ragbi, kriket, renang dan lumba basikal."Tetapi kalau hendak beri tunjuk ajar tentang badminton atau skuasy, Australia kenalah belajar pula dari Malaysia," katanya sambil berseloroh.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bagi mengumumkan kerjasama baru dalam bidang sukan dengan Malaysia di kediaman rasmi Pesuruhjaya Australia di sini, semalam.Turut hadir pada majlis itu ialah ketua pengarah, Institut Sukan Negara (ISN), Datuk Dr. Ramlan Aziz; Presiden Majlis Olimpik Malaysia, Tunku Imran Tuanku Jaafar dan pemimpin daripada persatuan bola sepak, gimnastik dan berbasikal.Buat permulaan katanya, hanya satu tempat disediakan untuk mendapatkan biasiswa tersebut di bawah memorandum persefahaman baru yang akan ditandatangani tidak lama lagi.

Sehubungan itu jelasnya, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dijangka akan mengadakan lawatan ke Australia Oktober ini bagi memuktamadkan memorandum persefahaman itu.Australia yang terkenal sebagai negara sukan sebelum ini sudah pun menjalinkan kerjasama secara tidak rasmi dengan Malaysia.

Antaranya pemilihan jurulatih hoki negara, Terry Walsh dan terbaru John Beasley yang kini melatih skuad basikal trek negara yang berpengkalan di Melbourne.

Di bawah memorandum persefahaman itu nanti, kedua-dua negara akan saling bertukar kepakaran dalam bidang sukan yang masing-masing handal di peringkat antarabangsa. -UTUSAN

No comments: