Thursday, 21 May 2009

MOM Hairan Loasoc Senyap Mengenai Peraturan Sukan SEA

KUALA LUMPUR, 20 Mei (Bernama) -- Majlis Olimpik Malaysia (MOM) tertanya-tanya mengenai beberapa isu berkaitan peraturan Sukan SEA apabila Jawatankuasa Penganjur Sukan SEA Laos (Loasoc) bersikap mendiamkan diri ketika temasya sukan dwitahunan itu hanya tinggal enam bulan.

Setiausaha Kehormat MOM Datuk Sieh Kok Chi berkata Loasoc patut bersikap pro-aktif dengan memaklumkan semua anggota Persekutuan Sukan SEA (SGF) mengenai perkembangan terkini daripada negara tuan rumah.

"Loasoc mendiamkan diri. Kami tidak tahu apa yang mereka perlukan. Jika Loasoc memerlukan apa-apa terutama nasihat teknikal, MOM bersedia untuk membantu," katanya kepada Bernama di sini Rabu.

Sieh berkata beliau telah berada di Laos pada 2006 dan 2007 bagi memberikan nasihat teknikal kepada anggota Loasoc tetapi sehingga hari ini, jawatan penganjur itu tidak mendapatkan bantuan MOM.

Katanya, sebagai contoh, Loasoc masih tidak memaklumkan anggota SGF mengenai tarikh akhir bagi kemasukan secara bilangan untuk peserta Sukan SEA.

"Biasanya, negara tuan rumah perlu memberikan tarikh akhir bagi kemasukan secara bilangan sekurang-kurangnya sembilan bulan sebelum temasya sukan itu manakala kemasukan secara nama sepatutnya sebulan sebelum majlis perasmian.

"Tetapi sehingga hari ini, enam bulan sebelum temasya sukan itu, Loasoc mendiamkan diri," katanya.

Laos, buat pertama kalinya akan menjadi tuan rumah Sukan SEA yang akan diadakan di sekitar ibu negaranya Vientiane dari 9 hingga 18 Dis.

-- BERNAMA

No comments: