Tuesday, 9 June 2009

Tabung Amanah bantu persatuan


PERSATUAN sukan kebangsaan perlu memastikan pembangunan dan pencapaian atlit sentiasa seiring bagi memastikan mereka dapat memancing tajaan daripada pihak swasta dan menerima bantuan kewangan.

Saranan itu dikemukakan Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi sambil menegaskan betapa persatuan sukan perlu lebih banyak berdikari dalam membangunkan sukan.

“Masalah yang timbul sekarang adalah apabila persatuan sukan lebih banyak meminta peruntukan daripada kerajaan atas alasan membangunkan sukan, namun mereka gagal membalas pemberian itu dengan menghasilkan kejayaan,” katanya.

Beliau berkata, masalah di negara ini adalah disebabkan ada segelintir pihak yang menganggap persatuan sukan sebagai lubuk emas dan tidak mementingkan pembangunan sukan itu sendiri.

“MOM sejak beberapa tahun lalu sudah banyak kali membangkitkan isu ini dengan menuntut persatuan sukan lebih banyak berdikari dan tidak hanya menunggu bantuan pihak lain menggerakkan sukan,” katanya.

Kok Chi berkata, MOM juga berusaha memastikan Tabung Amanah yang ditubuhkan dapat berfungsi dengan berkesan serta mampu membantu persatuan dan atlit yang bernaung di bawah MOM pada masa depan.

“Itu sebabnya kami melantik panel bebas dari luar untuk menguruskan tabung ini dengan harapan, dana yang yang diperuntukkan dalam tabung itu tidak disalah gunakan oleh pihak yang berkepentingan.

“Pada masa sama, pemilihan panel bebas ini mampu menangkis tanggapan, pihak tertentu dalam MOM saja yang bakal memperoleh manfaat daripada tabung itu,” katanya.

Sebelum ini, Presiden Persatuan Petanque Malaysia (PPM), Datuk Seri Shahidan Kassim mempersoalkan pembentukan tabung itu yang menurutnya MOM harus menyalurkan dana yang ada untuk persatuan dan atlit.

BERITA HARIAN

No comments: